loading...

گروه مهندسین مهاب

بازدید : 82
پنجشنبه 19 فروردين 1400 زمان : 10:04

تصفیه فاضلاب بهداشتی

فاضلاب بهداشتی به فاضلابی گفته می شود که در نتیجه شستشوی ظرف و لباس، استحمام و استفاده از سرویس های بهداشتی تولید می شود. میزان تولید فاضلاب های بهداشتی تحت تاثیر تعداد نفرات موجود در ساختمان ها قرار دارد که از پارامترهای مهم فاضلاب بهداشتی می توان به TDS ،TSS ،COD ،BOD و pH اشاره کرد.فاضلاب خانگی یا بهداشتی یا همان فاضلاب شهری که در نتیجه فعالیت انسانی تولید می شود حاوی میکروارگانیسم ها و مواد سمی زیادی است که چنانچه تصفیه نشود و وارد محیط زیست گردد، خطرات متعددی می تواند محیط زیست را تهدید کند و خسارات غیر قابل جبرانی را به بار می آورد. در واحد های کوچک ساخت تصفیه خانه های فاضلاب متعارف با افزایش هزینه ها و مشکلات ساخت و بهره برداری از سیستم تصفیه خانه مواجه است و پکیج تصفیه فاضلاب بهداشتی، به عنوان یک واحد کوچک تصفیه ای در تصفیه فاضلاب و پساب های تولید شده در حجم های کم مورد استفاده قرار می گیرد.
پکیج تصفیه فاضلاب بهداشتی

اجزای پکیج تصفیه فاضلاب بهداشتی

ادارات و سازمان ها یکی از منابع اصلی تولید کننده پکیج تصفیه فاضلاب بهداشتی هستند که بهتر است برای حفاظت از محیط زیست قبل از دفع فاضلاب، تصفیه شود و فاضلاب این سازمان ها به شبکه فاضلاب شهری وارد نشود. اجزای پکیج تصفیه فاضلاب بهداشتی شامل بلوئر هوادهی، دیفیوزر هوادهی، لوله ها، پمپ دوزینگ کلر، واحد انعقاد و ته نشینی، واحد زلال سازی می باشد که در ادامه به بررسی هر یک می پردازیم.
پکیج تصفیه فاضلاب مهاب - پکیج تصفیه فاضلاب بهداشتی
بلوئر هوادهی
نوعی پمپ هوا یا به عبارتی دستگاه مکانیکی برای تنظیم جریان هوا است و دارای دو نوع سانتریفیوژ و جابجایی مثبت می باشد. دیفیوزر هوادهی یک دستگاه جدید برای ورود اکسیژن به داخل فاضلاب است که این هوادهی به فرآیند تصفیه فاضلاب کمک می کند. دیفیوزر می تواند با تشکیل حباب های هوا، اکسیژن را به فاضلاب انتقال دهد. وجود دیفیوزر کمک می کند تا باکتری های هوازی به جای باکتری های بی هوازی فعال شوند و تصفیه پساب را انجام دهند. لوله هایی که در لوله کشی فاضلاب مورد استفاده قرار می گیرند از جنس های مختلف PVDF، PP، PVC و ABS می باشند. این لوله ها در برابر عوامل محیطی مختلف مانند رطوبت زیاد و مواد خورنده بسیار مقاوم اند.
پمپ دوزینگ کلر

به تنظیم غلظت کلر به کار رفته در سیستم تصفیه فاضلاب کمک می کند. استفاده از دوز مناسب کلر می تواند به حذف عوامل بیماری زا از آب کمک کند. واحد انعقاد محلی برای اضافه کردن یک سری ترکیبات شیمیایی به پساب می باشد که این ترکیبات شیمیایی قابلیت انعقاد و لخته کردن پساب را دارند. نحوه عمل این مواد شیمیایی به این شکل است که این مواد بار الکتریکی ذرات را خنثی می کنند و سبب انعقاد و ته نشینی ذرات موجود در فاضلاب می گردند.

واحدهای ته نشینی


جهت رسوب گذاری در طی فرآیند تصفیه فیزیکی آب به کار گرفته می شوند و این واحد ها به حوضچه هایی برای حذف جامدات مجهز هستند. در این واحد ها از نیروی جاذبه زمین برای از بین بردن مواد جامد معلق در آب استفاده می شود. واحد زلال سازی به عمل شفاف سازی آب می پردازد. این شفاف سازی سبب تمیز و زلال شدن آب می گردد. در واقع در این واحد ذرات معلق از آب حذف می شود تا آب زلال گردد.

لجن فعال یا مخزن هوادهی
از فرآیندهای تصفیه فاضلاب بهداشتی یا صنعتی می توان به فرآیند لجن فعال اشاره کرد که در این روش با استفاده از هوادهی و فرآیند های بیولوژیکی تصفیه صورت می گیرد. یکی از بخش های جدایی ناپذیر سیستم های تصفیه فاضلاب بیولوژیکی، تجزیه هوازی است. تصفیه فاضلاب از طریق هوادهی به کاهش آلاینده ها از طریق تجزیه هوازی آلاینده کمک می کند. دکتر گیلبرت فاولر از دانشگاه منچستر برای اولین بار در سال 1912 فرآیند لجن فعال را با استفاده از بطری فاضلابی که در آن جلبک رشد کرده بود را مورد بررسی قرار داد و متوجه تاثیر بسیار مثبت این فرآیند روی تصفیه فاضلاب گردید. به همین جهت تصمیم گرفت تحقیقات خود را در سطوح بسیار وسیع تر انجام دهد و سعی کرد عمل اکسیژن دهی را به پساب انجام دهد و مشاهده کرد بعد از مدت یک ماه مواد موجود در پساب نیتراته شدند. در روشی که دکتر گیلبرت فاولر به کار گرفته بود لجن فعال شد و سبب تمرکز میکروارگانیسم های بیولوژیکی شده بود. دکتر فاولر نتایج پژوهش خود را در سال 1914 در نشریات علمی منتشر کرد و بعد از دو سال این روش برای تصفیه فاضلاب اجرایی و به کار گرفته شد. در این روش میکروارگانیسم های هوازی فعال می شوند و مواد آلی موجود در آب را تجزیه و لخته می کنند. در نهایت این لخته رسوب می کند و می توان این رسوب را حذف کرد و مایعی عاری از مواد آلی و معدنی حاصل می شود. بعد از اتمام جنگ جهانی اول این روش به کل دنیا معرفی شد و برای تصفیه بیولوژیکی فاضلاب به کار گرفته شد.
پکیج تصفیه فاضلاب مهاب - پکیج تصفیه فاضلاب بهداشتی
تجهیزات لازم برای لجن فعال یا مخزن هوادهی
مخزن هوادهی

برای تصفیه بیولوژیکی با لجن فعال به یک مخزن هوادهی نیاز است تا اکسیژن به درون فاضلاب تزریق شود. در کنار مخزن هوادهی نیاز به یک مخزن ته نشینی ثانویه است که این مخزن به مخزن تنظیم نیز معروف است این مخزن برای جداسازی رسوبات ته نشین شده مورد استفاده قرار می گیرد. برای تصفیه نیتروژن و فسفات لازم است مراحل بیشتری به کار گرفته شود بدین ترتیب که در این روش به فاضلاب اکسیژن تزریق می شود و فسفات کاهش می یابند. ضمن این که نیترات به آمونیوم کاهش پیدا می کند.

مخزن تصفیه ثانویه

مخزن تصفیه ثانویه همان مخزن ته نشینی یا رسوب است. محصول نهایی مخزن هوادهی یکسری ذرات معلق و رسوبات هستند که در این مخزن ته نشین می شوند. به منظور تسهیل فرآیند تصفیه یکسری ترکیبات منعقد کننده قبل از مراحل رسوب گذاری به آب اضافه می شوند و نهایتا رسوبات و لجن های ته نشین شده با استفاده از یک سری تیغه از مخزن حذف می شوند.

مخزن کلرزنی

یکی از روش ها برای از بین بردن میکروارگانیسم ها و باکتری های بیماری زا در پساب اضافه کردن کلر به آن می باشد. وقتی از کلر در پساب استفاده می شود کلیه عوامل بیماری زا از بین می روند. برای اضافه کردن کلر از موادی مانند: نمک طعام، هیپوکلریت سدیم و هیپو کلریت کلسیم که قابلیت تولید کلر را دارند استفاده می شود. از بین موارد ذکر شده، نمک طعام بیشتر از سایر مواد مورد استفاده قرار می گیرد و طی فرآیند الکترولیز کلر از نمک طعام تولید می شود. مخزنی که در تصفیه خانه ها برای اضافه کردن کلر به پساب استفاده می شود به مخزن کلرزنی معروف است.

به همین جهت تصمیم گرفت تحقیقات خود را در سطوح بسیار وسیع تر انجام دهد و سعی کرد عمل اکسیژن دهی را به پساب انجام دهد و مشاهده کرد بعد از مدت یک ماه مواد موجود در پساب نیتراته شدند. در روشی که دکتر گیلبرت فاولر به کار گرفته بود لجن فعال شد و سبب تمرکز میکروارگانیسم های بیولوژیکی شده بود. دکتر فاولر نتایج پژوهش خود را در سال 1914 در نشریات علمی منتشر کرد و بعد از دو سال این روش برای تصفیه فاضلاب اجرایی و به کار گرفته شد. در این روش میکروارگانیسم های هوازی فعال می شوند و مواد آلی موجود در آب را تجزیه و لخته می کنند. در نهایت این لخته رسوب می کند و می توان این رسوب را حذف کرد و مایعی عاری از مواد آلی و معدنی حاصل می شود. بعد از اتمام جنگ جهانی اول این روش به کل دنیا معرفی شد و برای تصفیه بیولوژیکی فاضلاب به کار گرفته شد.

مخزن هضم و ذخیره لجن
به محصول جانبی فرآیند های تصفیه فاضلاب که شامل ترکیبات جامد، نیمه جامد و یا دوغاب است لجن گفته می شود. در فرآیند تصفیه فاضلاب یک مخزن هضم و ذخیره لجن نیز مورد نیاز است. به طور کلی لجن ها به دو دسته لجن اولیه و لجن ثانویه تقسیم می شوند. لجن اولیه در نتیجه ترسیب شیمیایی و سایر فرآیند های اولیه حاصل می شود. از محله تصفیه بیولوژیکی لجن ثانویه تولید می گردد. از مخزن لجن برای جمع آوری لجن در تصفیه خانه ها استفاده می کنند. سپس لجن های جمع آوری شده توسط باکتری ها به بیو گازهای متان و دی اکسید کربن تبدیل می شوند. متان حاصل از این روش می تواند تامین کننده سوخت و برق تصفیه خانه باشد.
آلاینده های معدنی و آلی در فاضلاب صنعتی

درجات و غلظت های مختلفی از آلاینده های معدنی و آلی در فاضلاب صنعتی وجود دارد. این آلاینده های ممکن است حاوی مواد سمی باشند و حتی حاوی ترکیبات غیر قابل تجزیه نیز باشند که همچنین جهت راندمان تصفیه پساب را تا حدی زیادی کاهش می دهند. به همین دلیل تصفیه فاضلاب صنعتی خیلی دشوار تر و پیچیده تر از تصفیه فاضلاب شهری است و نیاز به ابزار و تکنیک های پیچیده تری می باشد.

چنانچه ترکیبات موجود در فاضلاب صنعتی تصفیه نشوند و وارد رودخانه و دریاچه ها شوند مشکلات جبران ناپذیری را برای محیط زیست و آبزیان به بار می آورند.

همچنین سبب آلودگی آب ها و ایجاد بحران آب می گردند. متاسفانه در دهه های گذشته بسیاری از صنایع بدون توجه به محیط زیست فاضلاب خود را وارد دریاچه ها و رودخانه ها کرده اند و خطرات جدی را برای انسان و سایر موجودات زنده پدید آوردند. بر اساس سطح فرایند فنی صنعتی، میزان فاضلاب صنعتی تخلیه می شود.

در سال های اخیر تعداد کارخانه های صنعتی احداث شده افزایش پیدا کرده که این امر مستلزم استفاده از مقادیر زیادی آب شیرین جهت خنک سازی دستگاه ها و تجهیزات مورد استفاده در این کارخانه ها می باشد. این آب ها در نهایت حاوی مقادیر زیادی مواد شیمیایی خطرناک هستند که در محیط زیست تخلیه می شوند.

استفاده از پکیج تصفیه فاضلاب صنعتی راهکار مناسبی برای تصفیه مواد سمی موجود در این فاضلاب ها می باشد. اگر چه این کار نیازمند هزینه اولیه می باشد اما در نهایت به صرفه جویی در مصرف آب و حفاظت محیط زیست کمک شایانی خواهد کرد.

تصفیه فاضلاب صنعتی - Industrial wastewater treatment package
Industrial wastewater treatment package

از محصولات فرعی کارخانجات صنعتی تولید می شود همان فاضلاب صنعتی است که نیاز به تصفیه فاضلاب صنعتی (Industrial wastewater treatment) از ضروریات هر کارخانه ای می باشد. اگر بخواهیم تعریفی را برای فاضلاب صنعتی بکار ببریم همان آب مورد استفاده در کارخانجات و صنایع مختلف است که در نهایت به صورت آب حاوی مواد شیمیایی و سمی و با کیفیت بسیار پایین از آن خارج می شود. تصفیه این آب ها از ضروریات است تا از بروز خطرات جبران ناپذیر در محیط زیست بتوان پیشگیری کرد و حتی می توان با انجام عمل تصفیه این آب را مورد استفاده مجدد قرار داد. از منابع اصلی تولید کننده فاضلاب صنعتی می توان به صنایع زیر اشاره کرد:

صنعت معدن که از آب برای شستشوی رگه ها و سنگ های ناخالص استفاده می کند.
صنایع شیمیایی مانند تصفیه کننده های پالایشگاه و صنایع پتروشیمی که حاوی آمونیاک، کروم، فنول، سولفید و مواد جامد معلق است.
صنایع فلزات مقادیر زیادی لجن حاوی فلزات حل شده در مایع، هیدروکسید منیزیوم، لایه فلز بی استفاده، هیدروکسید آهن و روی و غیره را تولید می کنند.
لباسشوئی های صنعتی که خدمات پارچه و لباس را ارائه می دهند. در لباسشوئی های صنعتی انواع حوله، حصیر، یونیفرم حاوی مقادیر زیادی روغن، گریس، voc و فلزات سنگین مورد شستشو قرار می گیرند.
صنایع غذایی، کارخانه تولید برق و نیرو، صنایع آهن و فولاد

منابع تولید کننده فاضلاب صنعتی بسیار گسترده هستند و هر یک از آن ها مواد شیمیایی بسیار خطرناکی را به محیط زیست وارد می کنند که برای تصفیه این فاضلاب ها نیاز به استفاده از تجهیزات بروز دنیا می باشد.

انواع آلودگی های موجود در فاضلاب صنعتی

آلاینده های موجود در فاضلاب صنعتی به دو دسته کلی آلودگی های آلی و آلودگی های معدنی یا غیر آلی تقسیم می شوند که هر یک شامل مواد خاصی هستند.

آلاینده های آلی: بعنوان آلاینده های آلی شامل میتوان به فنول ها، فنول های کلردار، نونیل فنول، رنگ های آزو، فتالیک استر، هیدروکربن های نفتی، حشره کش ها، قند ها، روغن ها، آلاینده های آلی پایدار (POP)، شوینده ها، اسیدهای آلی، چربی ها و پروتئین ها اشاره کرد.
آلاینده های غیر آلی یا معدنی: این آلاینده ها فلزات سنگین(فلزات قابلیت تجزیه ندارند) و با سیمت بالا مانند نیکل، کروم، سرب، جیوه، کادمیوم، اسیدهای آلی، سولفید هیدروژن، فسفات ها، نیتریت ها، نیتراتها ، کربناتها ، مواد قلیایی، کلسیم ، منگنز، کاتیون ها و غیره هستند. این فلزات قابلیت تجزیه هم ندارند.

در ادامه به برخی انواع آلاینده های آلی و غیر آلی وصنایع تولید کننده آلاینده ها در زیر به آن اشاره شده است:

  • آلاینده های روغنی: از صنایعی مانند نفت، پتروشیمی، آهن و فولاد، فراوری مکانیکی و تولید گاز فاضلاب روغنی حاصل می شود که چگالی نسبی این آلاینده های روغنی کمتر از یک است. البته تارهای سنگین نیز وجود دارند که از چگالی نسبی 1.1 و بالاتر برخوردارند.
  • اسیدی و قلیایی: این نوع فاضلاب معمولا زا در صنعت فولاد، گیاهان رنگزا، مواد شیمیایی و معادن تولید می شود که حاوی مواد خطرناک و نمک فلزات سنگین است.
  • فلزات سنگین: در شرکت های مختلف تولیدی فاضلاب صنعتی در اشکال مختلف وجود دارد. فاضلاب فلزات سنگین عمدتا در معادن، ذوب، آبکاری، سموم دفع آفات، الکترولیز، شرکت های دارو، رنگ و رنگدانه تولید می شود.
  • مواد چاپ و رنگرزی: یکی از صنایعی که مقدار زیادی فاضلاب صنعتی تولید می کند صنعت چاپ و رنگرزی می باشد. در این صنعت چیزی حدود 200-100 تن آب برای هر تن چاپ و رنگرزی بکار گرفته می شود. 90 درصد فاضلاب صنعتی مربوط به این بخش است.
  • مواد مربوط به کاغذ: صنعت کاغذ سازی دارای دو فرآیند تولید خمیر و تولید کاغذ است که طی این دو فرایند فاضلاب تولید می شود. در مرحله اول تولید کاغذ، الیاف از مواد اولیه گیاهی جدا می شوند و از آن برای تولید پالپ استفاده می شود و در نهایت آن را سفید می کنند. سپس پالپ حاصله را رقیق می کنند و به آن شکل می دهند و در نهایت با فشار دادن و خشک کردن آن کاغذ تهیه می کنند. در طی انجام این مراحل آب زیادی مصرف می شود و وارد فاضلاب می گردد.
  • صنایع غذایی: در صنایع غذایی با توجه به نوع محصولی که در آن کارخانه تولید می شود میزان و کیفیت فاضلاب تولید شده کمی متفاوت می باشد.
  • آفت کش ها: کیفیت فاضلاب آفت کش ها خیلی پیچیده است و خصوصیات اصلی آن وجود غلظت بالای آلاینده ها، اکسیژن شیمیایی خیلی بالا (چیزی حدود ده هزار میلی گرم در لیتر) می باشد. سموم مختلفی برای دفع آفات وجود دارند. علاوه بر سموم دفع آفات و واسطه ها در فاضلاب صنعتی مواد سمی مانند آرسنیک، فنل، جیوه و خیلی از مواد دیگر وارد محیط زیست می شوند و به طور جدی محیط زیست را تحت تاثیر قرار می دهند.
  • فاضلاب حاوی سیانور: از صنایع آبکاری و فرآوری فلزات، کک و گاز زغال سنگ، پلاستیک، فیبر شیمیایی، سموم دفع آفات و سایر قسمت ها فاضلاب حاوی سیانور تولید می شود.
  • فاضلاب حاوی جیوه: فاضلاب صنعتی تولید شده در کارخانه های ذوب فلزات غیر آهنی، کارخانجات کاغذی و گیاهان سمی حاوی جیوه هستند.
  • فاضلاب فلزی: پساب تولید شده در صنعت متالوژی علاوه بر اینکه دارای حجم زیادی هست دارای کیفیت های متنوعی نیز می باشد. با توجه منبع و ویژگی های فاضلاب صنعتی، فاضلاب ترشی ، فاضلاب کک سازی و فاضلاب متراکم، فاضلاب شستشو برای حذف گرد و غبار، گاز یا دود کش وارد این فاضلاب می شود.
  • فاضلاب سودآور: فلزات سنگینی چون مس، روی، سرب، نیکل، کادمیوم، باریم، آرسنیک و برخی فلزات نادر در این فاضلاب سود آور وجود دارند. حجم فاضلاب سود آور تولید شده بسیار زیاد است و حاوی مواد معلق و موارد مضر بسیار زیادی است.
  • فاضلاب حاوی فنل: فاضلاب حاوی فنل از گیاهان بنزینی، کارخانجات پتروشیمی و سایر بخش های صنعتی و تولید اتیلن، گیاهان کک، رنگ های مصنوعی، الیاف پلی آمید، رزین های فنولیک ناشی از ترک خوردگی نفت، سموم دفع آفات آلی، فنل مصنوعی تولید می شود.
  • دیگر مواد شیمیایی: در صنایع شیمیایی مختلف مانند صنعت پتروشیمی، صنعت زغال سنگ، صنعت اسید و قلیایی، صنایع دارویی، صنایع رنگ و لاستیک، صنعت پلاستیک و کود شیمیایی فاضلاب شیمیایی حاصل می شود.

تصفیه فاضلاب بهداشتی

فاضلاب بهداشتی به فاضلابی گفته می شود که در نتیجه شستشوی ظرف و لباس، استحمام و استفاده از سرویس های بهداشتی تولید می شود. میزان تولید فاضلاب های بهداشتی تحت تاثیر تعداد نفرات موجود در ساختمان ها قرار دارد که از پارامترهای مهم فاضلاب بهداشتی می توان به TDS ،TSS ،COD ،BOD و pH اشاره کرد.فاضلاب خانگی یا بهداشتی یا همان فاضلاب شهری که در نتیجه فعالیت انسانی تولید می شود حاوی میکروارگانیسم ها و مواد سمی زیادی است که چنانچه تصفیه نشود و وارد محیط زیست گردد، خطرات متعددی می تواند محیط زیست را تهدید کند و خسارات غیر قابل جبرانی را به بار می آورد. در واحد های کوچک ساخت تصفیه خانه های فاضلاب متعارف با افزایش هزینه ها و مشکلات ساخت و بهره برداری از سیستم تصفیه خانه مواجه است و پکیج تصفیه فاضلاب بهداشتی، به عنوان یک واحد کوچک تصفیه ای در تصفیه فاضلاب و پساب های تولید شده در حجم های کم مورد استفاده قرار می گیرد.
پکیج تصفیه فاضلاب بهداشتی

اجزای پکیج تصفیه فاضلاب بهداشتی

ادارات و سازمان ها یکی از منابع اصلی تولید کننده پکیج تصفیه فاضلاب بهداشتی هستند که بهتر است برای حفاظت از محیط زیست قبل از دفع فاضلاب، تصفیه شود و فاضلاب این سازمان ها به شبکه فاضلاب شهری وارد نشود. اجزای پکیج تصفیه فاضلاب بهداشتی شامل بلوئر هوادهی، دیفیوزر هوادهی، لوله ها، پمپ دوزینگ کلر، واحد انعقاد و ته نشینی، واحد زلال سازی می باشد که در ادامه به بررسی هر یک می پردازیم.
پکیج تصفیه فاضلاب مهاب - پکیج تصفیه فاضلاب بهداشتی
بلوئر هوادهی
نوعی پمپ هوا یا به عبارتی دستگاه مکانیکی برای تنظیم جریان هوا است و دارای دو نوع سانتریفیوژ و جابجایی مثبت می باشد. دیفیوزر هوادهی یک دستگاه جدید برای ورود اکسیژن به داخل فاضلاب است که این هوادهی به فرآیند تصفیه فاضلاب کمک می کند. دیفیوزر می تواند با تشکیل حباب های هوا، اکسیژن را به فاضلاب انتقال دهد. وجود دیفیوزر کمک می کند تا باکتری های هوازی به جای باکتری های بی هوازی فعال شوند و تصفیه پساب را انجام دهند. لوله هایی که در لوله کشی فاضلاب مورد استفاده قرار می گیرند از جنس های مختلف PVDF، PP، PVC و ABS می باشند. این لوله ها در برابر عوامل محیطی مختلف مانند رطوبت زیاد و مواد خورنده بسیار مقاوم اند.
پمپ دوزینگ کلر

به تنظیم غلظت کلر به کار رفته در سیستم تصفیه فاضلاب کمک می کند. استفاده از دوز مناسب کلر می تواند به حذف عوامل بیماری زا از آب کمک کند. واحد انعقاد محلی برای اضافه کردن یک سری ترکیبات شیمیایی به پساب می باشد که این ترکیبات شیمیایی قابلیت انعقاد و لخته کردن پساب را دارند. نحوه عمل این مواد شیمیایی به این شکل است که این مواد بار الکتریکی ذرات را خنثی می کنند و سبب انعقاد و ته نشینی ذرات موجود در فاضلاب می گردند.

واحدهای ته نشینی


جهت رسوب گذاری در طی فرآیند تصفیه فیزیکی آب به کار گرفته می شوند و این واحد ها به حوضچه هایی برای حذف جامدات مجهز هستند. در این واحد ها از نیروی جاذبه زمین برای از بین بردن مواد جامد معلق در آب استفاده می شود. واحد زلال سازی به عمل شفاف سازی آب می پردازد. این شفاف سازی سبب تمیز و زلال شدن آب می گردد. در واقع در این واحد ذرات معلق از آب حذف می شود تا آب زلال گردد.

لجن فعال یا مخزن هوادهی
از فرآیندهای تصفیه فاضلاب بهداشتی یا صنعتی می توان به فرآیند لجن فعال اشاره کرد که در این روش با استفاده از هوادهی و فرآیند های بیولوژیکی تصفیه صورت می گیرد. یکی از بخش های جدایی ناپذیر سیستم های تصفیه فاضلاب بیولوژیکی، تجزیه هوازی است. تصفیه فاضلاب از طریق هوادهی به کاهش آلاینده ها از طریق تجزیه هوازی آلاینده کمک می کند. دکتر گیلبرت فاولر از دانشگاه منچستر برای اولین بار در سال 1912 فرآیند لجن فعال را با استفاده از بطری فاضلابی که در آن جلبک رشد کرده بود را مورد بررسی قرار داد و متوجه تاثیر بسیار مثبت این فرآیند روی تصفیه فاضلاب گردید. به همین جهت تصمیم گرفت تحقیقات خود را در سطوح بسیار وسیع تر انجام دهد و سعی کرد عمل اکسیژن دهی را به پساب انجام دهد و مشاهده کرد بعد از مدت یک ماه مواد موجود در پساب نیتراته شدند. در روشی که دکتر گیلبرت فاولر به کار گرفته بود لجن فعال شد و سبب تمرکز میکروارگانیسم های بیولوژیکی شده بود. دکتر فاولر نتایج پژوهش خود را در سال 1914 در نشریات علمی منتشر کرد و بعد از دو سال این روش برای تصفیه فاضلاب اجرایی و به کار گرفته شد. در این روش میکروارگانیسم های هوازی فعال می شوند و مواد آلی موجود در آب را تجزیه و لخته می کنند. در نهایت این لخته رسوب می کند و می توان این رسوب را حذف کرد و مایعی عاری از مواد آلی و معدنی حاصل می شود. بعد از اتمام جنگ جهانی اول این روش به کل دنیا معرفی شد و برای تصفیه بیولوژیکی فاضلاب به کار گرفته شد.
پکیج تصفیه فاضلاب مهاب - پکیج تصفیه فاضلاب بهداشتی
تجهیزات لازم برای لجن فعال یا مخزن هوادهی
مخزن هوادهی

برای تصفیه بیولوژیکی با لجن فعال به یک مخزن هوادهی نیاز است تا اکسیژن به درون فاضلاب تزریق شود. در کنار مخزن هوادهی نیاز به یک مخزن ته نشینی ثانویه است که این مخزن به مخزن تنظیم نیز معروف است این مخزن برای جداسازی رسوبات ته نشین شده مورد استفاده قرار می گیرد. برای تصفیه نیتروژن و فسفات لازم است مراحل بیشتری به کار گرفته شود بدین ترتیب که در این روش به فاضلاب اکسیژن تزریق می شود و فسفات کاهش می یابند. ضمن این که نیترات به آمونیوم کاهش پیدا می کند.

مخزن تصفیه ثانویه

مخزن تصفیه ثانویه همان مخزن ته نشینی یا رسوب است. محصول نهایی مخزن هوادهی یکسری ذرات معلق و رسوبات هستند که در این مخزن ته نشین می شوند. به منظور تسهیل فرآیند تصفیه یکسری ترکیبات منعقد کننده قبل از مراحل رسوب گذاری به آب اضافه می شوند و نهایتا رسوبات و لجن های ته نشین شده با استفاده از یک سری تیغه از مخزن حذف می شوند.

مخزن کلرزنی

یکی از روش ها برای از بین بردن میکروارگانیسم ها و باکتری های بیماری زا در پساب اضافه کردن کلر به آن می باشد. وقتی از کلر در پساب استفاده می شود کلیه عوامل بیماری زا از بین می روند. برای اضافه کردن کلر از موادی مانند: نمک طعام، هیپوکلریت سدیم و هیپو کلریت کلسیم که قابلیت تولید کلر را دارند استفاده می شود. از بین موارد ذکر شده، نمک طعام بیشتر از سایر مواد مورد استفاده قرار می گیرد و طی فرآیند الکترولیز کلر از نمک طعام تولید می شود. مخزنی که در تصفیه خانه ها برای اضافه کردن کلر به پساب استفاده می شود به مخزن کلرزنی معروف است.

به همین جهت تصمیم گرفت تحقیقات خود را در سطوح بسیار وسیع تر انجام دهد و سعی کرد عمل اکسیژن دهی را به پساب انجام دهد و مشاهده کرد بعد از مدت یک ماه مواد موجود در پساب نیتراته شدند. در روشی که دکتر گیلبرت فاولر به کار گرفته بود لجن فعال شد و سبب تمرکز میکروارگانیسم های بیولوژیکی شده بود. دکتر فاولر نتایج پژوهش خود را در سال 1914 در نشریات علمی منتشر کرد و بعد از دو سال این روش برای تصفیه فاضلاب اجرایی و به کار گرفته شد. در این روش میکروارگانیسم های هوازی فعال می شوند و مواد آلی موجود در آب را تجزیه و لخته می کنند. در نهایت این لخته رسوب می کند و می توان این رسوب را حذف کرد و مایعی عاری از مواد آلی و معدنی حاصل می شود. بعد از اتمام جنگ جهانی اول این روش به کل دنیا معرفی شد و برای تصفیه بیولوژیکی فاضلاب به کار گرفته شد.

مخزن هضم و ذخیره لجن
به محصول جانبی فرآیند های تصفیه فاضلاب که شامل ترکیبات جامد، نیمه جامد و یا دوغاب است لجن گفته می شود. در فرآیند تصفیه فاضلاب یک مخزن هضم و ذخیره لجن نیز مورد نیاز است. به طور کلی لجن ها به دو دسته لجن اولیه و لجن ثانویه تقسیم می شوند. لجن اولیه در نتیجه ترسیب شیمیایی و سایر فرآیند های اولیه حاصل می شود. از محله تصفیه بیولوژیکی لجن ثانویه تولید می گردد. از مخزن لجن برای جمع آوری لجن در تصفیه خانه ها استفاده می کنند. سپس لجن های جمع آوری شده توسط باکتری ها به بیو گازهای متان و دی اکسید کربن تبدیل می شوند. متان حاصل از این روش می تواند تامین کننده سوخت و برق تصفیه خانه باشد.
آلاینده های معدنی و آلی در فاضلاب صنعتی

درجات و غلظت های مختلفی از آلاینده های معدنی و آلی در فاضلاب صنعتی وجود دارد. این آلاینده های ممکن است حاوی مواد سمی باشند و حتی حاوی ترکیبات غیر قابل تجزیه نیز باشند که همچنین جهت راندمان تصفیه پساب را تا حدی زیادی کاهش می دهند. به همین دلیل تصفیه فاضلاب صنعتی خیلی دشوار تر و پیچیده تر از تصفیه فاضلاب شهری است و نیاز به ابزار و تکنیک های پیچیده تری می باشد.

چنانچه ترکیبات موجود در فاضلاب صنعتی تصفیه نشوند و وارد رودخانه و دریاچه ها شوند مشکلات جبران ناپذیری را برای محیط زیست و آبزیان به بار می آورند.

همچنین سبب آلودگی آب ها و ایجاد بحران آب می گردند. متاسفانه در دهه های گذشته بسیاری از صنایع بدون توجه به محیط زیست فاضلاب خود را وارد دریاچه ها و رودخانه ها کرده اند و خطرات جدی را برای انسان و سایر موجودات زنده پدید آوردند. بر اساس سطح فرایند فنی صنعتی، میزان فاضلاب صنعتی تخلیه می شود.

در سال های اخیر تعداد کارخانه های صنعتی احداث شده افزایش پیدا کرده که این امر مستلزم استفاده از مقادیر زیادی آب شیرین جهت خنک سازی دستگاه ها و تجهیزات مورد استفاده در این کارخانه ها می باشد. این آب ها در نهایت حاوی مقادیر زیادی مواد شیمیایی خطرناک هستند که در محیط زیست تخلیه می شوند.

استفاده از پکیج تصفیه فاضلاب صنعتی راهکار مناسبی برای تصفیه مواد سمی موجود در این فاضلاب ها می باشد. اگر چه این کار نیازمند هزینه اولیه می باشد اما در نهایت به صرفه جویی در مصرف آب و حفاظت محیط زیست کمک شایانی خواهد کرد.

تصفیه فاضلاب صنعتی - Industrial wastewater treatment package
Industrial wastewater treatment package

از محصولات فرعی کارخانجات صنعتی تولید می شود همان فاضلاب صنعتی است که نیاز به تصفیه فاضلاب صنعتی (Industrial wastewater treatment) از ضروریات هر کارخانه ای می باشد. اگر بخواهیم تعریفی را برای فاضلاب صنعتی بکار ببریم همان آب مورد استفاده در کارخانجات و صنایع مختلف است که در نهایت به صورت آب حاوی مواد شیمیایی و سمی و با کیفیت بسیار پایین از آن خارج می شود. تصفیه این آب ها از ضروریات است تا از بروز خطرات جبران ناپذیر در محیط زیست بتوان پیشگیری کرد و حتی می توان با انجام عمل تصفیه این آب را مورد استفاده مجدد قرار داد. از منابع اصلی تولید کننده فاضلاب صنعتی می توان به صنایع زیر اشاره کرد:

صنعت معدن که از آب برای شستشوی رگه ها و سنگ های ناخالص استفاده می کند.
صنایع شیمیایی مانند تصفیه کننده های پالایشگاه و صنایع پتروشیمی که حاوی آمونیاک، کروم، فنول، سولفید و مواد جامد معلق است.
صنایع فلزات مقادیر زیادی لجن حاوی فلزات حل شده در مایع، هیدروکسید منیزیوم، لایه فلز بی استفاده، هیدروکسید آهن و روی و غیره را تولید می کنند.
لباسشوئی های صنعتی که خدمات پارچه و لباس را ارائه می دهند. در لباسشوئی های صنعتی انواع حوله، حصیر، یونیفرم حاوی مقادیر زیادی روغن، گریس، voc و فلزات سنگین مورد شستشو قرار می گیرند.
صنایع غذایی، کارخانه تولید برق و نیرو، صنایع آهن و فولاد

منابع تولید کننده فاضلاب صنعتی بسیار گسترده هستند و هر یک از آن ها مواد شیمیایی بسیار خطرناکی را به محیط زیست وارد می کنند که برای تصفیه این فاضلاب ها نیاز به استفاده از تجهیزات بروز دنیا می باشد.

انواع آلودگی های موجود در فاضلاب صنعتی

آلاینده های موجود در فاضلاب صنعتی به دو دسته کلی آلودگی های آلی و آلودگی های معدنی یا غیر آلی تقسیم می شوند که هر یک شامل مواد خاصی هستند.

آلاینده های آلی: بعنوان آلاینده های آلی شامل میتوان به فنول ها، فنول های کلردار، نونیل فنول، رنگ های آزو، فتالیک استر، هیدروکربن های نفتی، حشره کش ها، قند ها، روغن ها، آلاینده های آلی پایدار (POP)، شوینده ها، اسیدهای آلی، چربی ها و پروتئین ها اشاره کرد.
آلاینده های غیر آلی یا معدنی: این آلاینده ها فلزات سنگین(فلزات قابلیت تجزیه ندارند) و با سیمت بالا مانند نیکل، کروم، سرب، جیوه، کادمیوم، اسیدهای آلی، سولفید هیدروژن، فسفات ها، نیتریت ها، نیتراتها ، کربناتها ، مواد قلیایی، کلسیم ، منگنز، کاتیون ها و غیره هستند. این فلزات قابلیت تجزیه هم ندارند.

در ادامه به برخی انواع آلاینده های آلی و غیر آلی وصنایع تولید کننده آلاینده ها در زیر به آن اشاره شده است:

  • آلاینده های روغنی: از صنایعی مانند نفت، پتروشیمی، آهن و فولاد، فراوری مکانیکی و تولید گاز فاضلاب روغنی حاصل می شود که چگالی نسبی این آلاینده های روغنی کمتر از یک است. البته تارهای سنگین نیز وجود دارند که از چگالی نسبی 1.1 و بالاتر برخوردارند.
  • اسیدی و قلیایی: این نوع فاضلاب معمولا زا در صنعت فولاد، گیاهان رنگزا، مواد شیمیایی و معادن تولید می شود که حاوی مواد خطرناک و نمک فلزات سنگین است.
  • فلزات سنگین: در شرکت های مختلف تولیدی فاضلاب صنعتی در اشکال مختلف وجود دارد. فاضلاب فلزات سنگین عمدتا در معادن، ذوب، آبکاری، سموم دفع آفات، الکترولیز، شرکت های دارو، رنگ و رنگدانه تولید می شود.
  • مواد چاپ و رنگرزی: یکی از صنایعی که مقدار زیادی فاضلاب صنعتی تولید می کند صنعت چاپ و رنگرزی می باشد. در این صنعت چیزی حدود 200-100 تن آب برای هر تن چاپ و رنگرزی بکار گرفته می شود. 90 درصد فاضلاب صنعتی مربوط به این بخش است.
  • مواد مربوط به کاغذ: صنعت کاغذ سازی دارای دو فرآیند تولید خمیر و تولید کاغذ است که طی این دو فرایند فاضلاب تولید می شود. در مرحله اول تولید کاغذ، الیاف از مواد اولیه گیاهی جدا می شوند و از آن برای تولید پالپ استفاده می شود و در نهایت آن را سفید می کنند. سپس پالپ حاصله را رقیق می کنند و به آن شکل می دهند و در نهایت با فشار دادن و خشک کردن آن کاغذ تهیه می کنند. در طی انجام این مراحل آب زیادی مصرف می شود و وارد فاضلاب می گردد.
  • صنایع غذایی: در صنایع غذایی با توجه به نوع محصولی که در آن کارخانه تولید می شود میزان و کیفیت فاضلاب تولید شده کمی متفاوت می باشد.
  • آفت کش ها: کیفیت فاضلاب آفت کش ها خیلی پیچیده است و خصوصیات اصلی آن وجود غلظت بالای آلاینده ها، اکسیژن شیمیایی خیلی بالا (چیزی حدود ده هزار میلی گرم در لیتر) می باشد. سموم مختلفی برای دفع آفات وجود دارند. علاوه بر سموم دفع آفات و واسطه ها در فاضلاب صنعتی مواد سمی مانند آرسنیک، فنل، جیوه و خیلی از مواد دیگر وارد محیط زیست می شوند و به طور جدی محیط زیست را تحت تاثیر قرار می دهند.
  • فاضلاب حاوی سیانور: از صنایع آبکاری و فرآوری فلزات، کک و گاز زغال سنگ، پلاستیک، فیبر شیمیایی، سموم دفع آفات و سایر قسمت ها فاضلاب حاوی سیانور تولید می شود.
  • فاضلاب حاوی جیوه: فاضلاب صنعتی تولید شده در کارخانه های ذوب فلزات غیر آهنی، کارخانجات کاغذی و گیاهان سمی حاوی جیوه هستند.
  • فاضلاب فلزی: پساب تولید شده در صنعت متالوژی علاوه بر اینکه دارای حجم زیادی هست دارای کیفیت های متنوعی نیز می باشد. با توجه منبع و ویژگی های فاضلاب صنعتی، فاضلاب ترشی ، فاضلاب کک سازی و فاضلاب متراکم، فاضلاب شستشو برای حذف گرد و غبار، گاز یا دود کش وارد این فاضلاب می شود.
  • فاضلاب سودآور: فلزات سنگینی چون مس، روی، سرب، نیکل، کادمیوم، باریم، آرسنیک و برخی فلزات نادر در این فاضلاب سود آور وجود دارند. حجم فاضلاب سود آور تولید شده بسیار زیاد است و حاوی مواد معلق و موارد مضر بسیار زیادی است.
  • فاضلاب حاوی فنل: فاضلاب حاوی فنل از گیاهان بنزینی، کارخانجات پتروشیمی و سایر بخش های صنعتی و تولید اتیلن، گیاهان کک، رنگ های مصنوعی، الیاف پلی آمید، رزین های فنولیک ناشی از ترک خوردگی نفت، سموم دفع آفات آلی، فنل مصنوعی تولید می شود.
  • دیگر مواد شیمیایی: در صنایع شیمیایی مختلف مانند صنعت پتروشیمی، صنعت زغال سنگ، صنعت اسید و قلیایی، صنایع دارویی، صنایع رنگ و لاستیک، صنعت پلاستیک و کود شیمیایی فاضلاب شیمیایی حاصل می شود.

نظرات این مطلب

تعداد صفحات : -1

درباره ما
موضوعات
آمار سایت
  • کل مطالب : 49
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • بازدید امروز : 14
  • بازدید کننده امروز : 1
  • باردید دیروز : 10
  • بازدید کننده دیروز : 0
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 40
  • بازدید ماه : 71
  • بازدید سال : 131
  • بازدید کلی : 3869
  • <
    پیوندهای روزانه
    آرشیو
    اطلاعات کاربری
    نام کاربری :
    رمز عبور :
  • فراموشی رمز عبور؟
  • خبر نامه


    معرفی وبلاگ به یک دوست


    ایمیل شما :

    ایمیل دوست شما :



    کدهای اختصاصی